کد خبر: ۲۳۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۸
امروز شنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳، بازار‌ها با تغییراتی همراه بودند؛ به طوری که نرخ دلار افزایشی بود و شاهد سراسر سبزپوش شدن بورس بودیم و مهم‌ترین دلیل رفتار خوب بازار سرمایه، سرنوشت ۴ ساله پاستور بود چراکه بازار سرمایه به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد. اما این که روند نرخ دلار و رشد بورس از این به بعد، چگونه پیش خواهند رفت، پرسشی است که پیام الیاس کردی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با نبض بورس پاسخ داد.

به گزارش نبض بورس، پیام الیاس کردی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درمورد روند نرخ دلار و تأثیر واکنش‌های هیجانی بر آن و بازار سرمایه گفت: ما همیشه بعد از انتخابات مختلف واکنش‌های هیجانی داریم که اصولاً در انتخابات گذشته، این واکنش‌ها پیش‌خور می‌شدند ولی در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال با توجه به شرایط خاصی که داشت و این که تا حد زیادی غیرقابل پیش‌بینی بود یک مقداری بازارها را گیج کرده بود. البته بازارها از جمله بازار سرمایه و دلار و... از چهارشنبه هفته گذشته، واکنش‌هایی را نشان دادند و همین موضوع باعث شد که تا حدی قابل پیش‌بینی باشند. اما باید بدانیم که واکنش بازار هیجانی است و تا جایی ادامه پیدا می‌کند که مطمئن شود بعد از آن قرار است چه اتفاقی بیفتد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر بازارها ببینند وعده‌هایی که در خصوص ارتباط با دنیا، FATF، اقتصاد و... داده می‌شود صرفاً وعده‌ای بیش نیستند و عملی نخواهند شد دوباره به روندی که داشته‌اند ادامه خواهند داد. اما اگر احساس کنند صرفاً وعده و وعید نیستند و باعث تغییراتی خواهند شد در این صورت می‌توانیم شاهد رشد بازار سرمایه در بلندمدت باشیم که رفتار هیجانی از خود نشان نمی‌دهد و در این میان، نرخ دلار نیز، می‌تواند کاهشی‌تر از قیمت فعلی باشد. اما اگر بازارها ببینند که وعده‌های رئیس‌جمهور اجرایی نخواهند شد و در حد وعده باقی می‌مانند و درواقع، قرار نیست مذاکره‌ای داشته باشیم و یا شرایطی در انتخابات آمریکا پیش بیاید که توانایی مذاکره را نداشته باشیم و یا دولت ما نتواند این کار را انجام دهد این دقیقاً زمانی خواهد بود که احتمالاً، هم دلار و هم بازار سرمایه شرایط خوبی را تجربه نخواهند کرد. 

پیام الیاس کردی با اشاره به رفتار امروز بورس و تأثیر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری بر سبزپوش شدن آن ادامه داد: قبل از انتخابات و رئیس‌جمهور شدن آقای پزشکیان، بورس با یک سری از عوامل روبرو بود؛ به طوری‌که نرخ بهره کاهش پیدا کرده، یک سری از معافیت‌های مالیاتی از سرِ بازار برداشته شده بود و از طرفی، قرار بود دو خودروساز اصلی ما که می‌توانند لیدر بازار هم، باشند از بورس اخراج شوند ولی سازمان بورس این کار را انجام نداد. به همین دلیل، اگر همه این موارد به ویژه کاهشی شدن نرخ بهره را در کنار هم قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که تا حدی شرایط بورس در زمان قبل از انتخابات نیز، خوب بود و در حقیقت، انتخابات بهانه‌ و اتفاق مثبتی شد تا بورس، واکنش هیجانی از خود نشان دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که چنین واکنش و رفتار هیجانی نمی‌تواند ادامه‌دار باشد بلکه در نقطه‌ای، بازار از نفس می‌افتد و می‌خواهد اصلاحی را داشته باشد و جایی که بخواهد اصلاح کند اگر وعده‌های انتخاباتی محقق شوند و مذاکره‌ای صورت بگیرد و یا عقلانیتی را در سیستم اقتصادی‌مان مشاهده کنیم یا نرخ بهره و تورم کاهش پیدا کنند بازار سرمایه واکنش مثبتی خواهد داشت ولی اگر روند قبلی پیش برود فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی رخ دهد. 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار